KESKUSTELU

UUSIMMAT KOMMENTIT:

UUSIMMAT AVAUKSET:

LISÄÄ KESKUSTELUJA

UUSI MUSTA -TIIMI:

Terhi Upola (vas.) opettelee syömään raakaa parsakaalia ja haluaa tietää, millainen ihminen hänen hanskansa on valmistanut.

Hertta Päivärinta sisustaa kuin mummo ja suosii ekologista muotia.

Katja Lahti on Uuden Mustan tuottaja, joka on perhevapaalla.

Lue lisää Uuden Mustan missiosta.

HAKU
Tutustu blogeihin!

Ina Mikkola
Maailmassa on virhe!

 


Henna Lehtonen
Voita ja apiloita

 

 

Petja Partanen
Yläjyrsin käyntiin

 

 

Katri Junna

 AS. OY. Betonilähiö

 

 

Annika Kettunen

Yrttipurkki

UUSI MUSTA VINKKAA
Vastaa lukijakyselyyn ja voita!

Kerro mielipiteesi Uudesta Mustasta!

Kaikkien yhteystietonsa jättäneiden, 31.5.2012 mennessä vastanneiden kesken arvomme kolme Dr. Hauschkan tuotepakettia. Yhden paketin arvo on 63 euroa ja se sisältää Dr. Hauschkan voidenaamion sekä silmävirkisteen

UUSIMMAT JUTUT

 

KEMIKAALICOCKTAIL
LIITY FACEBOOK-RYHMÄÄMME!
« Voitto tuli pressanvaaleissa! | Main | Missä tyhmissä pakkauksissa piileskelee ihania tuotteita? »
perjantai
helmi032012

Isomäen teoria: syöpää D-vitamiinin puutteesta ja säteilystä

D-vitamiinin puute voi olla merkittävä syy syöpien yleisyyteen, uskoo tietokirjailija Risto Isomäki. Eikä yksin D-vitamiinin puute vaan lisäksi se, että hengitämme aiempaa suurempia määriä radioaktiivisia pienhiukkasia.

Isomäki perustelee D-vitamiinin tärkeyttä tutkimuksella, jonka mukaan Yhdysvaltojen pohjoisosien asukkailla on 2,5 kertainen riski sairastua syöpään verrattuna heidän etelämmässä asuviin maanmiehiinsä. Isomäen mukaan 1940-luvulla tehdyssä tutkimuksessa on rajattu pois muut tekijät. Syynä olisi siis auringonvalon ja siitä saadun D-vitamiinin puute.

Isomäki itse kirjoittaa Ydinvoima Fukushiman jälkeen -teoksessaan näin: ”Me tiedämme nykyään, että ero johtuu lähes varmasti ihomme auringonvalon vaikutuksesta tuottamasta D-vitamiinista tai sen puutteesta.”

Ravintoasiantuntija Juhana Harju ei täysin luota kyseisen, maantieteeseen pohjaavan tutkimuksen tuloksiin, mutta uskoo kuitenkin, että matalat D-vitamiinitasot voivat lisätä syöpäriskiä. Harju suosittelee aikuisille 50 mikrogramman päivittäistä D-vitamiinilisää.

- Tämän suuruisesta annoksesta on todennäköisesti hyötyä myös syövän ehkäisyssä, vaikka luotettava näyttö toistaiseksi puuttuukin, Harju sanoo.

D-vitamiinin vähäisyys ei yksin kuulosta järkeenkäyvältä selitykseltä syöville, koska syövät ovat lisääntyneet, kuten uskoakseni myös D-vitamiinin saanti: nykyään sitä otetaan lisänä purkista ja lisäksi monet matkustavat etelään talvisaikaan. Sitä lisätään myös maitotuotteisiin.

Isomäen mukaan kyse voikin olla lisääntyneen säteilyn ja yleisesti liian vähäisestä D-vitamiinin saannin yhteisvaikutuksesta. Ydinvoimaan liittyvän säteilyn lisäksi säteilyn lähteitä ovat esimerkiksi asunnoissa oleva radonsäteily, tupakan sisältämä radioaktiivinen polonium, uraania sisältävät fosforilannoitteet sekä asfaltin radioaktiivinen sepeli. Isomäki vetää yhteen 2011 julkasemassaan kirjassa Ydinvoima Fukushiman jälkeen suunnilleen kaiken sen, mitä hän on ydinvoimasta selvittänyt 30 vuoden aikana. 

Lakaiseeko ydinvoimateollisuus tietoja maton alle?

Säteilyteoria ei ole Isomäen oma, vaan venäläisen tiedemiehen ja ekologin Aleksei Jablokovin, joka on mm. toiminut 1990-luvulla Gorbatshovin ja Jeltsinin ympäristöpoliittisena neuvonantajana. Jablokovin mukaan "suurin osa toisen maailmansodan jälkeen räjähdysmäisesti kasvaneesta syöpäepidemiasta voi johtua radioaktiivisista altistuksista". Isomäki on yhdistänyt tähän mielessään D-vitamiinin puutteen vaikutuksen. 

Isomäkikään ei usko teoriaan varauksetta, vaan sanoo, että ”se mahdollisuus pitäisi ottaa vakavasti huomioon”. Hän uskoo ydinvoimateollisuuden lobbauksen olevan niin vahvaa, että sillä on ollut intressi ja kyky painaa näitä tietoja alas. 

Tämä on varmasti äärimmäisen yksinkertaistettua. Syitä syöpien syntyyn on varmasti monia, mutta olen samaa mieltä: miksi tätäkin ei otettaisi huomioon yhtenä mahdollisuutena?

Ota aurinkoa ilman rasvaa!

Auringosta saatavan D-vitamiinin tärkeydestä ei ole puhuttu riittävästi Isomäen mielestä puolestaan siitä syystä, että tieto sotii aurinkorasvaa myyvän kosmetiikkateollisuuden etuja vastaan. Isomäen mukaan ei myöskään tiedetä varmasti, vaikuttaako vitamiinipilleri samoin kuin auringonvalon avulla elimistöön muodostunut D-vitamiini.

- D-vitamiinitutkijoiden keskuudessa lienee yleinen se käsitys, että purkista saatu on kuta kuinkin yhtä hyödyllistä kuin auringosta saatu, arvioi Juhana Harju.

Myös Harjun mukaan varmin tapa saada D-vitamiinia on ottaa aurinkoa keskipäivällä ja ilman rasvaa. Mutta vain sen verran, että ei pala:

”Päinvastoin kuin esimerkiksi virallisissa suosituksissa usein neuvotaan, aurinkoa on suositeltavinta ottaa keskipäivällä. Muina aikoina auringon UVB-säteet, joita tarvitaan D-vitamiinin muodostumisessa, suodattuvat lähes kokonaan ilmakehään. D-vitamiinin saamiseksi aurinkoa on suositeltavaa ottaa 20–30 minuuttia kerrallaan suurimmalle osalle kehoa, muutaman kerran viikossa ja ilman aurinkovoidetta. Oma ihotyyppi on tietysti syytä ottaa huomioon.”

PS. Iltalehti uutisoi äskettäin, että suomalaislapsilla on todettu murtumia ja jopa osteoporoosia, jotka voisivat olla vältettävissä D-vitamiinia lisäämällä. Helsingin alueella tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 70 prosenttia helsinkiläisistä koululaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta. Iltalehdessä haastateltu ylilääkäri Raimo Rintala suosittelee 50 mikrogramman D-vitamiinilisää myös lapsille.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää ja D-vitamiinia sisältävää ruokaa, aloittakaa nyt! Suurin osa teistä kyllä syökin: Uuden Mustan etusivukyselyn mukaan jopa 40 prosenttia lukijoista syö D-vitamiinia yli virallisten suositusten.

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.
Kommentointi vaatii sisäänkirjautumista
Voit kirjoittaa kommentin sisäänkirjautumisen jälkeen. Omien tunnusten luonti tapahtuu rekisteröitymällä.