KESKUSTELU

UUSIMMAT KOMMENTIT:

UUSIMMAT AVAUKSET:

LISÄÄ KESKUSTELUJA

UUSI MUSTA -TIIMI:

Terhi Upola (vas.) opettelee syömään raakaa parsakaalia ja haluaa tietää, millainen ihminen hänen hanskansa on valmistanut.

Hertta Päivärinta sisustaa kuin mummo ja suosii ekologista muotia.

Katja Lahti on Uuden Mustan tuottaja, joka on perhevapaalla.

Lue lisää Uuden Mustan missiosta.

HAKU
Tutustu blogeihin!

Ina Mikkola
Maailmassa on virhe!

 


Henna Lehtonen
Voita ja apiloita

 

 

Petja Partanen
Yläjyrsin käyntiin

 

 

Katri Junna

 AS. OY. Betonilähiö

 

 

Annika Kettunen

Yrttipurkki

UUSI MUSTA VINKKAA
Vastaa lukijakyselyyn ja voita!

Kerro mielipiteesi Uudesta Mustasta!

Kaikkien yhteystietonsa jättäneiden, 31.5.2012 mennessä vastanneiden kesken arvomme kolme Dr. Hauschkan tuotepakettia. Yhden paketin arvo on 63 euroa ja se sisältää Dr. Hauschkan voidenaamion sekä silmävirkisteen

UUSIMMAT JUTUT

 

KEMIKAALICOCKTAIL
LIITY FACEBOOK-RYHMÄÄMME!
« Sasu Laukkonen kokkaa villiyrttejä fiilispohjalta | Main | Apu kuukautiskipuiluun lääkekaapin sijaan ruokavaliosta ja luonnosta »
keskiviikko
heinä272011

Mistä on mineraalimeikit ja mineraaliöljyt tehty?

Ystäväni, joka on tiedostava luonnonkosmetiikan käyttäjä, on hehkuttanut minulle jo pitkään mineraalimeikkejä. Mutta minua hämmentää. Kun olen kosmetiikkaostoksilla, olen törmännyt useissa eri tuotteissa "ei sisällä mineraaliöljyjä", "ei mineraaliöljyä" -mainoslauseisiin. Mitä tämä tarkoittaa? Milloin mineraalit ovat hyvästä meikeissä ja jopa luonnonkosmetiikan kriteerit täyttäviä ja milloin ne ovat pahasta? Joillekin teille tämä saattaa olla ihan päivänselvä juttu, mutta minun piti selvittää asia.

Meikkivoide- ja kasvorasvatuotteet kaupan hyllyillä huutavat: ei mineraaliöljyä! Myös Rita Stiensin Totuus kosmetiikasta -kirjassa mineraaliöljyistä varoitellaan. Niistä on sanottu, että ne ovat raakaöljyn jätettä, ja kun mineraaliöljyjä sisältävää kosmetiikkaa sivellään kasvoille, on se kuin laittaisi muovia naamaan. Kuulostaa rajulta.

Siirryn puuterihyllylle. Siellä hehkutetaan "mineraalipuuteria", "mineraaliluomiväriä". Olen ihan ymmälläni. Miksi jossain tuotteissa mineraalit on hyvästä ja jossain pahasta? 

– Mineraaliöljy, jota käytetään voidepohjissa, saadaan maaöljyä tislaamalla. Sen sijaan maaperästä saatavat mineraalit, joita käytetään meikeissä väri- ja sävyaineina ovat eri asia, kertoo kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousa Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksestä.

Mineraalimeikit ovat jauhemuodossa olevia puutereita, luomivärejä ja poskipunia. Ne sopivat hyvin allergisellekin iholle, koska niissä ei tarvitse käyttää ollenkaan säilöntäaineita tai hajusteita. Puhtaat mineraalimeikit ovat tavallaan luonnonkosmetiikkaa, koska kaikki ainesosat, joita niissä käytetään, tulevat luonnosta. Mineraalimeikeissä on aina hyvin yksinkertainen koostumus eli lyhyt INCI-lista. Noora onkin Kemikaalikocktail-blogissaan ehtinyt tutustua paremmin mineraalimeikkeihin.

– Monet kosmetiikkafirmat ovat keksineet myös mainostaa tuotteitaan mineraalimeikkeinä, vaikka niissä olisi kaiken maailman säilöntäaineita tai jopa atsovärejä. Silloin kuluttajan ei auta muu kuin leikkiä salapoliisia ja yrittää selvittää INCI-listasta, onko tuote mineraalimeikiksi luettavaa vai ei, Kousa sanoo.

Öljyn syytöslista on kova

Mineraaliöljy sen sijaan syntyy raakaöljyä tislaamalla ja se on aivan toinen asia kuin mineraalimeikkien raaka-aineet. Sama nimi hämää: maaperästä tulevat mineraalit ovat kivennäisiä, joita voidaan käyttää hyvin monessa eri paikassa. Kosmetiikassa mineraaliöljyä käytetään voiteiden, kuten kasvorasvojen ja meikkivoiteiden voidepohjan valmistuksessa. Kosmetiikka- ja lääketeollisuudessa yleisimmin käytetyt mineraaliöljyt ovat parafiiniöljy ja vaseliini

Mineraaliöljyt ovat kiellettyjä luonnonkosmetiikassa, koska ne eivät hajoa luonnossa. Niiden on väitetty olevan iholle sopimattomia, koska ne tukkivat ihohuokosia. Stiens sanoo kirjassaan, ettei maaperäisiä öljyjä pidä käyttää, koska "ne torjuvat elimistön omat muutosyritykset". Muovisyytösten lisäksi mineraaliöljyjen on sanottu olevan samaa kamaa, jota esimerkiksi autoissa käytetään. 

Kousa on eri mieltä. Hänen mukaansa mineraaliöljyt soveltuvat erinomaisesti kosmetiikan raaka-aineiksi, koska ne eivät allergisoi tai reagoi muiden aineiden kanssa. Ihohuokosten tukketumiseen vaikuttaa mineraaliöljyjen sijasta hormonitoiminta, liian innokas kosmetiikan käyttö ja huono puhdistus.  

– Mineraaliöljy on niin pitkälle tislattu, ettei se ole enää lähelläkään alkuperäistä raaka-ainettaan, puhumattakaan siitä muovista. Jos se ei sopisi iholle, olisi sen käyttö kosmetiikassa lopetettu aikoja sitten. On myös turha luulo, että iho "hengittää" sen enempää kookosöljyn läpi kuin mineraaliöljynkään, Kousa valoittaa.

Noora kirjoitti joskus Kemikaalikocktailissa myös mineraaliöljyjen ja ihosyövän yhteydestä, mutta Kousa torppaa tämänkin.

– Täytyy muistaa, että asiasta on vain yksi amerikkalainen tutkimus. Natriumlauryylisulfaatti ärsyttää aina ihotestissä ja on outoa testata sitä yhdessä mineraaliöljyn kanssa. Tutkimus pitäisi tehdä ihmisillä eikä karvattomilla, geenimanipuloiduilla hiirillä. Mineraaliöljyjä on käytetty vuosikymmeniä, ja jos se olisi ihmiselle jotenkin haitallista, olisi se käynyt ilmi aikaa sitten, Kousa sanoo.

Mineraaliöljy ei ole luonnonkaan osalta ihan niin pahis, mitä annetaan ymmärtää. Kousa kertoo, ettei tunne yhtään luotettavaa tutkimusta, joka osoittaisi, että mineraaliöljy olisi ympäristölle haitallista. Jos näin olisi, olisi sen määriä säädetty lailla, kuten on esimerkiksi tehty bensiinin kanssa. 

– Jos kaikki kosmetiikkatuotteet ja lääkevalmisteet tehtäisiin vain kasviöljyistä, loppuisivat meiltä raaka-aineet eli kasvit alta aika yksikön. Olisiko se sitten ekologista?

Ei-markkinnoinnille ei

Mineraaliöljyjen huono maine voi olla osaksi peräisin kosmetiikkafirmojen uudesta käänteisesti toimivasta markkinointimuodista. Yritykset ovat ottaneet tiedostavan kuluttajan tosissaan ja taikoneet pakkauksiinsa muun markkinointipuheen oheen näennäisiä terveysväittämiä eli "ei sisällä" -lauseita. Näistä yleisimpiä ovat: ei parabeenejä, ei silikonia ja ei mineraaliöljyä.

Täytyy kuitenkin muistaa, jos joku asia on präntätty isolla pakettiin, on se mainospuhetta, johon kannattaa suhtautua kriittisesti. Kousan mukaan jonkin epämuodikkaan ainesosan tilalla saattaa olla jotain paljon haitallisempaa. 

– On myös kuluttajan harhaanjohtamista, kun kieltää tuotteessa olevan sellaisia ainesosia, jotka eivät oikeasti ole ihmiselle haitallisia, Kousa sanoo.

Tähänkin on tulossa parannus. Tulevaisuudessa, jos jonkin aineen ei ole tutkitusti osoitettu olevan haitallinen ihmisen terveydelle, ei sitä saa enää mainostaa tuotteessa "pahana aineena".  

KUVAT: Flickr/lilivanili, Everyday Minerals, Flickr/ Ambient Ideas

Reader Comments (9)

Minä olen taas pohtinut sitä, kun noita atsovärjeä aina kauhistellaan, että miksi ihmeessä niitä sitten on kaikissa luonnonkosmetiikka meikeissä?

Yleinen nimitys noille atsovräeille taisi ihan olla se "Cl+numerosarja" ja ainakin minun luonnonkosmetiikka meikeissäni on tällaisia ainesosia... Ja esimerkiksi Lily Lolon mineraalimeikkipohjassa lukee juuri "May countain: Cl177891, Ck177491....."

Myös Dr. Hauschkan luomiväreissa ja poskipunissa on noita Cl-alkuisia numerosarjoja... Myös esimerkiksi Laveran huulirasvassani...

Osaisiko joku valoittaa tätä... Ymmärrän kyllä, että may countain ei tarkoita, että tuote sitä sisältäisi... Mutta noissa Laveran meikeissä se on ihan yksi raaka-aine.

ke 27.07.2011, 09:31 | Registered CommenterNata

En ole INCI-ekspertti, mutta ainakaan nuo mainitsemasi Lily Lolon yhdisteet eivät vaikuttaisi olevan atso-värejä. Cl177891 on titaanidioksidi ja Cl177491 jokin rautaoksidi. Googlettamalla löytyy tietoa, tai esim. Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Titaanidioksidi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rautaoksidi

Atsovärejä ja niiden cl-tunnuksia on niin ikään listattu esim. Wikipediassa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Atsov%C3%A4ri
Tuossa näyttää olevan mukana ainoastaan Suomessa elintarvikkeiden lisäaineina käytössä olevat atsovärit, eli kosmetiikasta niitä saattaa löytyä ehkä muitakin (?).

Luonnonkosmetiikassa atsovärit on kyllä ymmärtääkseni kielletty, eli voit varmaan olla huoleti Lily Lolon ja Laveran tuotteiden kanssa. Kaikki cl-alkuiset koodit eivät siis ole atsovärejä, olettaisin että cl viittaa tuossa ainoastaan sanaan colour, eli muillakin väriaineilla on oma koodinsa.

ke 27.07.2011, 11:58 | Registered CommenterLuna

Voisiko joku vihdoin selvittää, että mitenköhän on niiden mineraalipuuterien hengittämisen terveellisyyden kanssa??? Sitä puuteria kun ei pöllyämättä saa levitettyä, jolloin sitä varmasti joutuu hengitysteihin. Noora ei aiheeseen tarttunut, kun tätä jo ajat sitten ihmettelin.

ke 27.07.2011, 12:17 | Registered Commentermietin

Hyvä postaus. :) Ei tullut itselle enää mieleenkään, että mineraaliöljyn voisi sekoittaa oikeisiin mineraaleihin, mutta toisaalta sekaantuminen on nimen puolesta helppoa.

Tietääkseni maaöljyjohdannaisessa "mineraaliöljyssä" ei edes ole mineraaleja. Se on vain öljyä, ja tosiaan ei ärsytä ihoa, mutta ei se kyllä paljon muutakaan tee: lähinnä suojaa ja pehmittää. Sama funktio tosin on pitkälti kasviöljyillä, mutta niissä on luonnostaan hyviä rasvahappoja, vitamiineja jne joten luulisin niiden olevan kivempia iholle, vaikka iho ei välttämättä mitenkään erityisesti pystyisikään hyödyntämään tällaisia aineita. Toisaalta jollekin kuluttajalle kasviööljyt voivat olla allergisoivampia, mutta miedot tuoksuttomat kasviöljyt ovat useimmille hyvin turvallisia.

"– Jos kaikki kosmetiikkatuotteet ja lääkevalmisteet tehtäisiin vain kasviöljyistä, loppuisivat meiltä raaka-aineet eli kasvit alta aika yksikön. Olisiko se sitten ekologista?"

Tämäkö oli Kousan lausahdus? No voihan sen noikin ajatella, mutta ei se nyt taida ihan näin olla. :) Kasvithan ovat uusiutuva luonnonvara, kyllä niitä varmaan aika hyvin riittää sekä ruuaksi että muuhun käyttöön. Tärkeää on tietenkin, että viljeleminen olisi ekologista ja kestävää, mielellään luomua, eikä mitään "kaadetaan sademetsät ja pistetään palmuöljyviljelmät pystyyn" - tällaistahan on paljon tapahtunutkin, valitettavasti. Vastuulliset yhtiöt toivottavasti eivät kuitenkaan ole edistämässä tällaista.

Itse olen ostanut ekat mineraalimeikkini kokeeksi joitakin vuosia sitten, mutta vasta hiljattain hankin niitä jatkuvaan käyttöön. Tykkään, mutta irtopuuteri-tyyppisenä niitä ei ole niin helppo pakata/käyttää korjailuun päivän aikana, mutta kyllä sekin onnistuu tai sitten voi käyttää lisänä kakkumaista meikkipuuteria. Kaikki luomumeikithän eivät muuten ole jauhemaisia, joten jos mineraalimeikki ei tunnu omalta, voi silti vaihtaa iho- ja ympäristöystävällisempään kosmetiikkaan valitsemalla luonnonkosmetiikka- tai luomumeikkejä. :)

Nata: CI + numerosarja tarkoittaa mitä tahansa kosmetiikan väriainetta tai pigmenttiä, vai pieni osa niistä on atsovärejä! Ei siis syytä huoleen jos meikeissäsi lukee näitä numerosarjoja, suuri osa niistä on täysin vaarattomia. :) Esim. CI 77891 on Titanium Dioxide, CI 77491 on rautaoksidi. Atsovärit eivät ole sallittuja sertifioidussa luonnonkosmetiikassa.

INCI-listaan ei merkitä aineita, joita tuotteessa ei ole. "May Contain" (=voi sisältää) tarkoittaa, että ainesosaa on vain niin vähän, että sen saa luetella tähän tapaan ihan listan lopussa, eikä näiden ainesosien keskinäisellä pitoisuudella ja järjestyksellä ole väliä. En ole ihan varma, mutta on mahdollista, että jos esim. luomivärisävyissä yhdessä sävyssä on jotakin ainesosaa, mutta toisessa ei, ja tuotteita on kymmeniä, voidaan niille esittää yhteinen INCI-lista, jolloin yhdessä sävyssä tosiaan voi olla näin merkittyä ainesosaa, mutta toisessa ei - mutta voi olla että tämä ei pidä paikkaansa, sillä EU-lainsäädäntö on aika tiukka INCI-listojen suhteen ja tuntuisi hassulta jos tuotteen INCI saisi sanoa yhtään mitään muuta kuin mitä juuri kyseisessä tuotteessa on. Pitäisikin selvittää asia.

May contain:illa on jokatapauksessa eri merkitys kosmetiikassa kuin vaikkapa elintarvikkeissa - elintarvikkeissa esim. tuotantolinjan mahdolliset pähkinänjäämät merkitään tuotteen kääreeseen tämän tyyppisellä lausahduksella varoittamaan allergisia. Kosmetiikassa merkintä liittyy lähes aina pigmentteihin, joita tuotteessa on vähäisiä mutta tärkeitä määriä. Ilman pigmenttejä ei olisi meikeillä väriä! (Huom. hiusväriaineet ym merkitään ihan erilaisilla INCI-nimillä ja ne eivät ole sellaisenaan värin antavia pigmenttejä vaan esim. hapettuvia väriaineita, niitä ei meikeistä myöskään löydy).

ke 27.07.2011, 12:21 | Registered CommenterShmii

Vielä pieni lisäys; CI viittaa sanoihin Color Index, eli se on väriaineille esitetty oma numerokoodi.

Sinänsä hassua, että Titanium Dioxide voi olla tuotteessa joko INCI-nimellään (Titanium Dioxide), tai CI-koodillaan, mahdollisesti ainesosan käyttötarkoituksesta tai valmistajan valinnasta riippuen. Kyseessä on silti aina yksi ja sama aine.

ke 27.07.2011, 12:32 | Registered CommenterShmii

Kiitos vastauksista!:) Jo selkeni! Mä olin tyhmänä vielä luullut että se oli CL... Mutta tosiaan järkeen käyvä tuo Color Index:)

ke 27.07.2011, 13:37 | Registered CommenterNata

Natalle vielä:

Googlailin ja löysin ainakin yhden (tosin amerikkalaisen) lähteen liittyen tohon "May Contain" lausahdukseen:

A color additive(s) that is added to a cosmetic during manufacture for the purpose of color matching may be declared on the label of each batch or lot even if not present in each.

The color additive sometimes added for color matching is listed after the declaration of other color additives, or at the end of the declaration, and after the phrase "May Contain."

Eli kyseisellä tavalla saa ilmoittaa (meikkien) kosmeettisia väriaineita, siten että sama INCI-lista laitetaan jokaiseen (saman erän) tuotteeseen, mutta yhden tuotteen eri sävyvaihtoehdot eivät välttämättä kukin sisällä kaikkia May contain -tyyliin lueteltuja aineita. Jokaista lueteltua ainetta kuitenkin löytyy ainakin yhdestä kys. tuotteen sävyvaihtoehdosta. Kyseessä onkin itseasiassa sama merkintä kuin: [+/- ainesosa, ainesosa jne].

Oltiin siis molemmat ihan oikeilla poluilla ja olikin hyvä, että tuli itsellekin varmistettua tuo. :)

ke 27.07.2011, 14:55 | Registered CommenterShmii

Shmii, tuo kysymäsi lause tosiaankin on Kousan suusta, ja kuulostaa kieltämättä yllättävältä. (Hertta tulee maanantaina lomalta ja vastailee sitten tarvittaessa tarkemmin tähän ja muihin kysymyksiin).
- Terhi

to 28.07.2011, 08:33 | Registered CommenterUusi Musta

Kiitos kaikille kommenteista! On hyvä, että keskustelua syntyy.

mietin, kysyin asiaa kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousalta ja hän vastasi näin:

"Mineraalipuuterit, kuten muutkaan kosmetiikan jauhe- tai spraymaiset
tuotteet, eivät saa lain mukaan sisältää niin pieniä
hiukkasia, jotka kulkeutuisivat hengityksen mukana keuhkorakkuloihin. Jos
normaalisti tuotetta laittaa, eivät ne hiukkaset mitenkään voi kulkeutua
keuhkoihin asti, nenän karvat ja limakalvo pitää tunkeilijat loitolla."

Ja shmii, sinun tiedusteluusi Kousa vastasi hieman lyhennellysti näin:

"Kosmetiikkateollisuus on valtavan laaja ala. Otetaan hypoteesi, että öljy loppuu, jota ajoin tässä vähän takaakin. Öljy pitää korvata jollain ja tähänkin tarkoitukseen on auliisti tarjottu kasviöljyjä. Lisäksi maapallon alati kasvava väestö (näkee nälkää jo nyt) sekä luonnonvarojen käyttö syövät energiavarojamme kovaa vauhtia. Tämän lisäksi myös lääketeollisuus, jolla on aivan valtava käyttö mineraaliöljyihin ja niiden johdannaisiin, ottaisi ison siivun myös.

Lisäksi suuri osa maapallon viljelysmaista on tehoviljelyn takia kovaa
vauhtia köyhtymässä. Puollan itsekin vastuullisten yhtiöiden tapaa kasvattaa luomua ja ihanaa, jos ja kun sellaista kosmetiikkaa saa. Vierailin tässä taannoin eräässä suuressa luomukosmetiikan valmistuspaikassa, jossa suoraan sanottiin, että jos suosio vielä kasvaa, heillä on todellisia vaikeuksia löytää luomulaatuisia kasveja."

-Hertta

ma 01.08.2011, 16:03 | Registered CommenterUusi Musta
Kommentointi vaatii sisäänkirjautumista
Voit kirjoittaa kommentin sisäänkirjautumisen jälkeen. Omien tunnusten luonti tapahtuu rekisteröitymällä.