KESKUSTELU

UUSIMMAT KOMMENTIT:

UUSIMMAT AVAUKSET:

LISÄÄ KESKUSTELUJA

UUSI MUSTA -TIIMI:

Terhi Upola (vas.) opettelee syömään raakaa parsakaalia ja haluaa tietää, millainen ihminen hänen hanskansa on valmistanut.

Hertta Päivärinta sisustaa kuin mummo ja suosii ekologista muotia.

Katja Lahti on Uuden Mustan tuottaja, joka on perhevapaalla.

Lue lisää Uuden Mustan missiosta.

HAKU
Tutustu blogeihin!

Ina Mikkola
Maailmassa on virhe!

 


Henna Lehtonen
Voita ja apiloita

 

 

Petja Partanen
Yläjyrsin käyntiin

 

 

Jenni Sierilä
Lempipaikka

 

 

 

Katri Junna

 AS. OY. Betonilähiö

 

 

Annika Kettunen

Yrttipurkki

UUSI MUSTA VINKKAA

Vastaa lukijakyselyyn ja voita!

Kerro mielipiteesi Uudesta Mustasta!

Kaikkien yhteystietonsa jättäneiden, 31.5.2012 mennessä vastanneiden kesken arvomme kolme Dr. Hausckan tuotepakettia. Yhden paketin arvo on 63 euroa ja se sisältää Dr. Hauschkan voidenaamion sekä silmävirkisteen

 

UUSIMMAT JUTUT
KEMIKAALICOCKTAIL
LIITY FACEBOOK-RYHMÄÄMME!
« Rosa Meriläinen haluaa kesämökin Rööperistä | Main | Keksi = "kuitupitoinen beetaglukaanin lähde" »
torstai
touko132010

Lauantaina radiossa: Diet! Light! Low-fat! Sugar-free!

Kaikki haluavat eläää ikuisesti, tai ainakin kuolla laihoina — niin ainakin tuotteiden markkinoijat taitavat uskoa, kun katsoo ruokakaupan hyllyjä. Kevyttuotteiden valikoimat ovat valtavat! Joukkoon mahtuu karkkeja, keksejä, sipsejä, makkaraa, kaljaa, siideriä, pizzoja, tupakkaa... Siis tuotteita, joiden keveys on toissijainen seikka terveellisyyttä pohdittaessa — ja jopa Painonvartijoille brändättynä.

Yhtä mieltä taidetaan olla vain siitä, että ihmisen pitäisi syödä monipuolisesti ja vain niin paljon kuin kuluttaa. Koska me emme halua tinkiä määrästä, ruokavalioon on pakko sisällyttää kevyttuotteet.

Etuliitettä kevyt saa käyttää tuotteen markkinoinnissa, jos se sisältää vähintään 30 % vähemmän energiaa kuin normaali vastaava tuote. Mutta mikä on normaali vastaava tuote? Energiamäärää saadaan yleensä alemmas poistamalla elintarvikkeesta rasvaa tai sokeria, mutta niiden tilalle on myös lisättävä jotain. Miten terveellisiä kevyttuotteet siis ovat? Ja laihtuuko niillä?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan, vaikka suomalaisilla on ulottuvillaan maailman parhaat kevyttuotteiden valikoimat. Turun Yliopiston verkkolehdessä olleessa artikkelissa todetaan, että jos tuotteesta on vähennetty vain rasvaa, tuotteen koostumus ja rakenne muuttuvat. Rakennetta muotoillaan tällöin uudelleen lisäämällä tuotteeseen hiilihydraatti- tai proteiinipitoisia aineita ja erilaisia lisäaineita, jotka tuottavat tuotteeseen haluttuja ominaisuuksia. Silloin tuotteen kalorimäärä ei välttämättä laskekaan, toteaa elintarvikekemian professori Rainer Huopalahti. Onneksi kevyttuotteiden haukuttua makua saadaan parannettua vaikkapa natriumglutamaatilla (E621), joka siis ei ole vaarallista. Silti esimerkiksi Espoo päätti kuitenkin viime vuonna lopettaa natriumglutamaatin käytön kouluruoassa, koska on herännyt epäily, että se lihottaa. Ja lihavuus taas on vaarallista.

Kevyttuotteiden menekki näyttäisi ainakin maitotuotteiden osalta kääntyneen laskuun. Tähän ovat Valion mukaan syynä makuvaatimukset. Margariinin ja kevytlevitteiden terveysväittämiä ja toisaalta voin haitallisia terveysvaikutuksia onkin kritisoitu julkisesti. Itseäni ilahdutti tieto, jonka mukaan kevytlevitteiden koostumus on yhden molekyylin päässä muovista. Siltähän se mielestäni maistuu, mutta voiko väite todella pitää paikkansa? Ja jos, niin onko sillä mitään merkitystä?

Entäpä ne lisäaineet? Muurahaisten torjuntaan voi käyttää yhtä lailla Raidia tai FunLightia, aspartaami ne tappaa. Lääkäri, kirjailija Antti Heikkilä pitää aspartaamia hermomyrkkynä ja hänen blogissaan on runsaasti kirjoituksia aiheesta. Minä saan onneksi aspartaamista vatsanväänteitä, joten olen vältellyt sitä jo pitkään. Onko sokeri sitten terveellisempää? Yhdysvaltain lääkäriliiton mukaan lisätty sokeri saattaa kohottaa sydän- ja verisuonitautien riskiä, sillä tulos ei selittynyt ylipainolla. Oho, luulin, että pahis on nimenomaan rasva?

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten ylivoimaisesti yleisin kuolinsyy ovat sydän- ja versiuonitaudit, edelleen. Duodecim kertoi 11.5., että iloiset, innokkaat ja positiiviset ihmiset näyttävät säästyvän sepelvaltimotaudilta muita todennäköisemmin. European Heart Journal -lehdessä julkaistujen tulosten mukaan positiivisten riski sairastua kymmenen vuoden sisällä on mahdollisesti noin viidenneksen pienempi kuin synkkämielisten. Aiemmissa tutkimuksissa positiivisuus on yhdistetty mm. immuunijärjestelmän tehostumiseen, pieneen diabeteksen ja verenpaineongelmien riskiin sekä parempaan ennusteeseen pitkäaikaissairailla. Toisaalta taas, masennus ja kielteisyys saattavat puolestaan altistaa monille terveysongelmille. Tutkijat pitävät mahdollisena, että myönteisten kokemusten ja tuntemusten lisääminen voisi ehkäistä sydän- ja verisuonitaudeille alttiiden sairastumisia. Mistä ihmisille saataisiin harrastuksia ja tapoja, joista olisi iloa? Ehdotan ruoanlaittoa ja ruokakulttuurin nostamista perheen yhdessäolon keskiöön.

Mitä ja ketä kuluttajan pitäisi uskoa? Onko kevyttuotteiden käytössä mitään järkeä? Kuinka tyhminä annamme itseämme pidettävän? Tästä kevytsopasta keskustelemme lauantaina YLE radio 1 kanavalla. Vierainamme ovat laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen ja Suomen suosituimman terveysblogin kirjoittaja Christer Sundqvist. Ei tule tylsää.

Mitä mieltä sinä olet kevyttuotteista? Kommentoi! Parhaita kommentteja siteerataan ohjelmassa ja studioon voit myös soittaa!

KUVA: Flickr / Pink Sherbet

References (1)

References allow you to track sources for this article, as well as articles that were written in response to this article.

Reader Comments (150)

Syön todella harvoin roskaruokaa, mutta nuo vähärasvaiset sipsit ovat mielestäni paremman makuisia kuin tavalliset sen kerran vuodessa-ostoksena minkä sipsejä ostan. Jollekin eivät sovi makeutusaineet, mun kroppa dissailee kaikenlaista ylimääräistä ruuassa olevaa rasvaa, mistä syystä ei näitä rasvaan upotettuja herkkujakaan onneksi tule syötyä kuin silloin kun edellisen kerran on unohtanut.

to 13.05.2010, 11:27 | Unregistered Commenter-M-

Mä oon ollu pari kuukautta kaupankassa ja voin vaan todeta, että ihmiset kuluttaa erittäin paljon rahaa erittäin epämääräiseen ruokaan. Joka toinen lappaa liukuhihnalle ison lavan Activia- jogurtteja, joissa on törkeästi sokeria ja jotka maksaa aivan törkeänä. Oon muistaakseni nähnyt myös jonkun ravitsemusterapeutin suosittelevan kyseistä tavaraa hymysuin naistenlehdessä.
Kaikki kevyt tekee hyvin kauppansa ja koska ostaa vai kevyttä, voi hihnalle sujauttaa salakavalasti mitä vaan teollistajätettä tai terveyssuklaata?!?
Joka kerta kun perheen äiti ostaa monen sadan euron ostokset ja valittaa ruoan hinnasta, tekisi mieli sanoa , että katso mitäsulla siellä kassissa on. Hedelmävihannesosastolta olisi saanut kaiken edullisemmin suomalaisia juureksia mm. Pääsyynä on tietenkin markkinat ja mainosmiehet, jotka tätä iluusiota meille luovat. Ei ole kannattavaa sanoa, että hae luomutomaatit lähimmästä kaupasta kuin osta pieni muovipullo jotain epämääräistä, josta saa viikon vitamiinit.
Kevyt on markkinataloutta. Aamen.

to 13.05.2010, 11:45 | Unregistered CommenterEmilia

Norjassa asuvana olen pistänyt merkille sen, että täällä ei niin kauheasti ole kevyttuotteita (esim. ruokakerma on ihan ruokakermaa) eikä esim. eineksiä. Toki tilanne on muuttunut nyt parin vuoden aikana siten, että einesten määrä on kasvanut ja myös kevyttuotteita on alkanut ilmestyä hyllyille. Kuitenkin olen kiinnittänyt huomiota siihen, että huolimatta rasvaisemmasta ruuasta (myös lihat ovat täällä rasvaisempia) norjalaiset ovat normaalipainoisia eikä täällä ole niin paljon ylipainoisia kuin esim. Suomessa. Lounaanahan ihmisillä täällä on perinteisesti leipää eikä lämmintä ruokaa - ihan päiväkodeista kouluihin ja työpaikkoihin asti. Norjalaiset mielestäni liikkuvat vähintään yhtä paljon kuin suomalaiset, joten olisiko ruualla sitten tekemistä tämän painoasian kanssa? Itse suosin ruuanlaitossa tavallisia perusruoka-aineita, jotka ovat mahdollisimman vähän teollisesti käsiteltyjä, joten kevyttuotteet ovat meillä pannassa. 17% juustohan ihan kamalaa - kauhukseni huomasin viimeksi Suomessa käydessäni että myös 5 % juustoa on saatavilla (miltä se nyt sitten maistuu?). Kohtuus kaikessa. Ruuan annoskokoonkin voi vaikuttaa.

to 13.05.2010, 14:13 | Unregistered CommenterSanna

Mä myös kannatan kevytsipsejä, koska ne maistuvat paremmalle kuin muut. Mikä siinä on, ettei suomessa osata valmistaa yhtä rapeita ja ohuita sipsejä, kuin esimerkiksi briteissä?

to 13.05.2010, 14:51 | Unregistered CommenterMeri-Tuuli

Myöskin entisenä kaupan tätinä meinasin revetä nauramaan, kun pulskanpuoleinen naisihminen osti valtavat määrät pitsaa, hampurilaisia sun muita einesruokaa. Hihnan loppupäätä kuitenkin koristi pari Actimel-jogurttia.
Ei se oo mikään ihme jos ei kakka kulje!

to 13.05.2010, 15:15 | Unregistered CommenterEpu

Minä ainakin syön mieluummin noita -30%- sipsejä (jos sipsejä syön) ja leivän päällä rasvatonta juustoa, koska ne ovat minusta parempia ja rasvaiset juustot on mulle herkku, jota ei kovin usein tee mieli. Tämä aiheuttaa näköjään kauhua monissa. ;) Muuten käytän enimmäkseen lisäaineettomia ruoka-aineita, jos ei satunnaisia jugurtteja ja rahkoja lasketa. Ei kevyttuotteiden idea varmaan ole se, että kaikki "normaalit" tuotteet pitäisi korvata niillä.

Tuhti aamiainen tai lounas (mikä Suomessa on tyypillistä) ei kyllä nosta painoa ellei sitten vielä illallinenkin ole tuhti ja tällöin painoa nostaa liiallinen ravinnonsaanti eikä kellonaika jolloin syödään. Samaten vanha "ei saa syödä kello 18 jälkeen, koska se lihottaa" on vailla totuuspohjaa, koska syödyn ruoan kokonaismäärä ratkaisee, ei se ajankohta.

Minä luulen, että herkkujen päivittäinen, liiallinen nauttiminen ja vähäinen liikunta (lyhyet kävelymatkatkin tai portaiden käyttö on monille todella vierasta) nostavat monien painoa, samaten alkoholista saa paljon kaloreita ihan huomaamatta. Muistaakseni joku päivittäinen viineri nostaa painoa monta kiloa vuodessa, jos muuten syödään kulutuksen mukaan. Muutenhan satunnaisilla herkuilla tai juhlilla ei ole väliä, jos osaa sen jälkeen vähän keventää, mutta tämäkin taito tuntuu olevan monilla kadoksissa ja väitetään myös, etteivät kaikki enää osaa tunnistaa nälkäänsä, jos napostelevat koko ajan jotain (ja tämä jotain on usein rasvaista, makeaa, epäterveellistä, sillä eihän jotain porkkanoita, puuroa tai salaattia tule syötyä hirveitä määriä kerralla). Itselle on luontaista, että jos syön todella runsaan illallisen, ei seuraavana päivänä tule syötyä kovin paljoa.

Ihmettelen muuten tätä jatkuvaa suomalaisten ruokatapojen parjausta, ihan kuin muualla maailmassa ei rasvainen pikaruoka tai sokeriset herkut maistuisi. Eineksiä täällä varmaan syödään enemmän, mutta siihen voi vaikuttaa myös se, että "kaikki" käyvät työssä ja arkena aika voi olla kortilla. Tosin tämä on usein tekosyy...

to 13.05.2010, 17:31 | Unregistered CommenterSilver

Kun 2008 kesällä päätin tiputtaa salakavalasti kiireen, laiskuuden, rakastumisen ja epäterveellisen työpaikan (lue Kotipizza) kerryttämät n 10 liikakiloa, vaihtui jääkaapissamme moni tuote kevyempiin vaihtoehtoihin. Jopa sokerin rinnalle ostin makeutusainetta, jota käytin leipoessani.
Tähän tilanteeseen ns. "kevyttuotteet", ainakin itselleni, olivat ok valinta. Olin lihonut yksinkertaisesti syömällä liian suuria annoksia ruokaa. Vaikkakin joissain kevyttuotteissa ei välttämättä kokonaiskalorimäärä muutu, monissa muuttuu. Ja juurikin kohtuuden opettelu -vaiheessa laihduttamistani oli minulle psyykkisesti helpompaa tarkkailla ja laskea ruokamääriäni, kun annoskoot eivät heti pienentyneet valtavasti. Sain esim syödä enemmän vähärasvaista raejuustoa ruisleipäni päällä, kuin täysrasvaista. Onneksi kevyttuotteet eivät olleet ainoa muutos ruokavaliossa: runsas kasvisten käyttö, lihankin korvikkeena välillä, tulivat jäädäkseen. Ostoskärryn täyttää edelleen he-vi-osaston antimet.
Nyt ylipaino on pysynyt poissa 1.5 vuotta. En ole koskaan ollut tietämätön ruuan laatuun liittyvistä asioista (proteiinien, hiilihydraattien ja rasvan merkityksestä, laadusta ja siitä, missä ruuassa mitäkin on), mutta vasta viimeisen 0.5 vuoden aikana olen tutustunut syvällisemmin aiheeseen. Ja moni kevyttuote on saanut kenkää kaapista ja luomusokeri on löytänyt paikkansa. Esim. olen korvannut kevytruokakerman oikealla kermalla. Mutta nimenomaan pikkuhiljaa, jolloin olen oppinut sen, mikä on tärkeintä: oikeata kermaa riittää vähempi määrä kuin vesikermalitkuja. Jos himoitsen sipsejä, etsin vähärasvaisemman vaihtoehdon siitä syystä, ettei makuaistini enää siedä liiallista rasvaisuuden makua, en siksi, että niitä saa syödä enemmän. Tasapaino on löytynyt.
Mielestäni pitäisi siis kiinnittää huomiota nimenomaan siihen, millä "lihottavia aineita" on tuotteissa korvattu, eikä suoraviivaisesti vihata/rakastaa Kevyt/Light-nimettyjä tuotteita. Sillä eihän kaikki kevyttuotteet ole pahasta, esim soijajäätelöä voi pitää kevyttuotteena, mutta mitä vikaa on eläinrasvattomassa jätskissä?
Loppujen lopuksi on kuitenkin vain yksi totuus: ihminen lihoo jos se syö enemmän kuin kuluttaa. Mutta jos kaiken luonnollisen vaihtaa labrassa kehiteltyyn, on suunta väärä. Light kannattaisi korvata Luonnollisella.

pe 14.05.2010, 14:06 | Unregistered CommenterSiiri

Jos en nyt ihan väärin muista, niin puolitoista siivua kevytjuustoa vastaa yhtä normijuusto siivua. Eli jos laitat normia yleensä yhden siivun ja sit kevyttä laittasitki kaksi siivua, koska se ei maistu niin paljon...niin ylität jo kalorimäärän tavisjuustosta=)

Oliko sekavasti kirjotettu..Mut todella älytöntä toimintaa. Ihan mainosjuttu se on.
Ihmisten pitää tajuta yksi asia; kohtuus kaikessa.

pe 14.05.2010, 22:27 | Unregistered CommenterSan

Vielä reilu vuosi sitten ostin kaupasta aina margariineja ja siitäkin valitsin aina sen missä oli vähiten rasvaa. Pahimmillaan taisin kantaa kotiin 15% margariina, jos oikein muistan. Sitten jossain vaiheessa jostakin syystä, en enää tarkalleen muista mistä, aloin kiinnostua enemmän siitä mitä suuhuni laitan. Kun tutkiskelin noiden "terveystuotteiden" tuoteselosteita aloin tajuta, ettei niissä ole enää mitään luonnollista.

Nykyisin olen karsinut lisäainemössöt melko tehokkaasti ruokavaliostani, mikä ei aina ole ihan yksinkertaista Suomessa kun ollaan. Jos ruoka tarvitsee kermaa niin laitan ihan oikeaa kermaa rypsiöljysotkujen sijaan. Oloni on mitä erinomaisin eikä painokaan ole noussut.

Terveydenhoitaja kuultuaan uusista tavoistani luonnollisesti vaati minua siirtymään välittömästi takaisin beceliin ja max 10% kumijuustoon, mutta olen päättänyt jättää becelin puskille ja fogelholmeille kun ne sitä niin rakastavat ;) Minä tykkään voin mausta varsinkin nyt kun paikkakunnalleni on avattu pieni puoti josta sitä saa lähitilalla kirnuttuna luomuna!

la 15.05.2010, 10:21 | Unregistered CommenterPekka

Niin kauan kun mainonnassa suitsutetaan L casei defensistä ja muuta kuraa niin, että se kuulostaa oikeasti hyvältä jutulta, tuskin tulee suuren massan syömisen ajatteluun muutosta. Kun vaan joku oikea taho saisi tukea ja rahoitusta markkinoida sitä kunnon ruokaa ja tehdä juuri siitä sen helpon ja mediaseksikkään kuuloisen ratkaisun. Tällä hetkellä tuntuu, että kaikki ne tahot, jotka tällaista edes pienissä medioissa yrittävät leimataan viherpiipertäjiksi ja yhdistetään valtavirran silmissä kettutyttöihin ja muuhun negatiivisella sävytteellä kulkevaan maailmanparannustouhuun.
Emiliaa kompaten, markkinatalous jyrää.

la 15.05.2010, 10:28 | Registered CommenterHanskis

Kuulin, että jo pelkkä kasvisten lisääminen ruokavalioon vaikuttaa painoon merkittävässä määrin laskevasti, nimenomaan ruoansulatuksen parantumisen kautta. Arvelen, että kasvispitoisessa ruokavaliossa voi käyttää voita ja kermaa, ja tämän aatteen mukaisesti olen itse elänyt ja pysynyt normaalipainoisena.

la 15.05.2010, 10:30 | Unregistered CommenterLotta

Ai niin vielä. Minusta oli jotain tutkimusta (tai arvailua?), että tämä sukupolvi jollla "testataan" kaikki nuo hömpötykset kuolee ekaa kertaa aikaisemmin, kun tähän asti elin-ikä on vaan noussu ja noussu.

Meillä syödään oikeaa voita. Ei sitä tarvi laittaa edes niin paljon, ku jotain levitettä! Ja se voipaketti kestää monta viikkoa verrattuna levitepakettiin! Joskus oli levite 400g ja se kesti kolme päivää :O Voi 500g ja vähintään 3 viikkoa. (Lapset herkästi laittaa margariinia, kun se on niin pehmeää leivälle ihan liikaa)

la 15.05.2010, 11:23 | Unregistered CommenterSan

Kröhöm...elinikä siis...

la 15.05.2010, 11:24 | Unregistered CommenterSan

Olen reilun vuoden ajan seurannut tiiviisti eri ravinto-tutkimus sivuja. Yhteinen piirre viimeaikaisessa tutkimuksissa kaikkialla maailomassa on se, että RASVA ei ole sidoksissa sydän ja verisuonitauteihin. Suurin syy lihomiseen ja SV-tauteihin on liiallinen hiilihydraatti-pitoinen ja jalostettu ruoka sekä omega-3 rasvojen vähäinen saanti, omega-6 liianllinen saanti sekä D-vitamiinien puute. Suomessa Low-fat uskontoihin on syyllistyneet THL, maataloustuottajat sekä lääkärikunta.

Low-fat ravinnon tuloksena on epidemian lailla kasvava lihavuus ja Diabetes vaikka viimeisimpien tutkimusten mukaan suomalaiset liikkuvat eniten ja syövät vähiten rasvaa Euroopassa !

Eniten minua pelottaa kouluruokailun vaikutus lapsiimme. Siellä tarvjotaan ainoastaan halpaa hiilihydraatti moskaa, perunaa, riisiä, leipää, vähärasvaista margariinia...lihaa ja kasviksia todella heikosti.

Viranomaisilta on mennyt löysät housuun tajutessaan, että lautasmalli ja väärä ruoka on aiheuttanut meidän kansantaudit.

la 15.05.2010, 11:38 | Unregistered CommenterTeme

En ymmärrä, miksi kaikkea pitää "keventää" ja muokata niin, että elimistö ei kykene niitä sulattamaan.
Elimistöni ei kestä suurinta osaa makeutusaineista eikä rasvatonta maitoa. On raivostuttavaa, että näitä on kaikkialla.
Onneksi olen oppinut tiedostamaan sen ja useimmiten muistan lukea tuoteselosteet tarkkaan. Usein sattuu kuitenkin yllätyksiä, kun on kyläilemässä, kahviloissa ym. ja saan vatsani kipeäksi.
Jos esim. haluan vähemmän makeaa jogurttia, en voi ostaa mainoksen mukaista kevyttä tuotetta, koska siinä on makeutusainetta. Haluaisin vähempisokerista, siis ostan maustamatonta.

la 15.05.2010, 12:39 | Unregistered Commenteremma

Hannalle: Kyllä ihmiset oikeasti syövät nälkäänsä, jos aineenvaihduntaa ei ole sekoitettu sokerilla, kevyttuotteilla ja lisäaineilla. Tiedän kokemuksesta. Ihmisiä syyllistetään aivan liikaa nykyään tuolla energiatasapainoroskalla ja liikunnan vähyydellä, OIkeat tuotteet pitää nälän ja makean himot loitolla.

la 15.05.2010, 12:57 | Unregistered CommenterAnu

Mediassa suositaan usein ravintoasiantuntijana ortopedi Antti Heikkilää. Hei-haloo: Jos talon putkistossa on vikaa, niin miksi kysyä asiantuntijamielipidettä muurarilta.

la 15.05.2010, 12:59 | Unregistered CommenterTeppo Tyhjänen

Parhaita kevyttuotteita ovat kasvikset, marjat ja hedelmät, lapsikin tietää, että ne ovat terveellisiä. Painonhallinnan ja terveyden kannalta niiden lisääminen olisi monelle se oleellisin juttu! Kasvisten kallista hintaa valitellaan varsinkin talvisin ja samalla ostoskoriin menee kaikenlaista puppua, mutta silloin euromääriä ei mietitä.

la 15.05.2010, 13:06 | Unregistered CommenterIra

Edelleen Hannalle siitä nakkipaketista. Taisi olla suurimmaksi osaksi jauhoa ja arominvahvennetta ;)

la 15.05.2010, 13:12 | Unregistered CommenterAnu

VHH paransi minut metabolisesta oireyhtymästä, paransi oloa ja hoiti kolesteroliarvot parempaan alle puolessa vuodessa.
Lisäksi laihduin 15 kiloa ja paino pysyy siinä kun noudattaa VHH:ta koko ajan.
Syön mahdollisimman rasvaista ruokaa, mitään kevyttä ei taloon saa tuoda tai suutun ja muös sokeri on minimoitu kaikessa.
Rasvat kuten margariini ja rypsiöljy on totaalisesti pois ja aspartaami + muut lisäaineet pyritään välttämään täysin.
Kevyt tuotteet sairastuttavat!

la 15.05.2010, 13:14 | Unregistered CommenterTommi kangas

Ei kaikkia hiilihydraatteja kannata heittää pois, vain nopeassdti imeytyvät, kuten esim. sokeri ja valkoinen vehnäjauho. Peruna vie hyvin nälän, joten sitä kannattaa käyttää. Minulla oli aikoinaan hyvin paha hypoglykemia. Lääkärit Suomessa yleensä siihen suosittelevat valkuaispitoisia ruokia. Onneksi sain tietää yhdestä yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta, jossa suositeltiin hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Sillä paranin täysin. Elimistöni pystyy nyt pitämään verensokerin kohdallaan, vaikka jokin ateria jäisi välii tai vaikka jonakin päivä en ehtisi syödä lainkaan.
Makuni on epätavanomainen. Olen ollut lapsesta saakka allerginen maitorasvalle. Kyseessä voi olla intoleranssikin, mutta sairastun maitorasvasta. Voin jo pahoin, jos olen keittiössä, jossa paistetaan jotakin voissa tai haudutetaan kermassa. Sen verran siedän sitä, että voin käyttää rasvatonta maitoa, ja käytänkin sitä toista litraa päivässä. En siedä myöskään maitorasvan enkä margariinien makua. Ruossa käytetään siis öljyä.
On lukuisia lisäaineita, joista saan oireita,mm. matriumglutamaatti ja monet väriaineet. Sokerin mausta en pidä.
Syön runsasti vihanneksia ja sieniä ja ennen kaikkea marjoja. Lihaa syön vähän, kalaa hiukan enemmän. Saan näin riittävästi kaikkia ravinteita, vaikka käytettäsissäni on rahaa ruokaan vain noin 150 euroa kuukaudessa.

la 15.05.2010, 13:16 | Unregistered CommenterTanne Laajalahti

isoisoäiti kerran hymähti ku joku ihmetteli sen jääkaapin ovella että "herranjumala, eikö täällä ole kun punaista maitoa" vastaus tuli tosi nopeesti " minä en mitään joppia (kevytmaito) juo, sitä sai sota-aikanakin ilman korttia" :D mä oon ite ihan samoilla linjoilla.. kolme sukupovea perässä :)

la 15.05.2010, 13:21 | Unregistered Commentersusanne

nii.. ja isoisoäiti edelleen elelee pälkäneellä omassa kodissaan ja täyttää elokuussa 104 vuotta :) !

la 15.05.2010, 13:23 | Unregistered Commentersusanne

Väärinkäsitys: ei FunLightin mainoksessa muurahaiset ja muut ötökät kuole FunLightiin. Päinvastoin, välttävät ei-sokeritonta FunLightia ja menevätkin sokeripitoiseen mehulasiin ja hukkuvat sinne.

la 15.05.2010, 13:26 | Unregistered CommenterPekka

Eikä se Partanen voisi antaa muidenkin puhua. Kaikki Heikkilän kirjat lukeneena, olen vaikuttunut hänen asiantuntemuksestaan. Minä olen lukenut biokemiaa ja fysiologiaa ja olen täysin eri mieltä Partasen väitteistä Antin asiantuntemuksesta. Partanen näyttääkin siltä, että ne rypsiöljykeksit maistuvat. Jos söisi hänkin kuten Heikkilä neuvoo, voisi hänkin laihtua. Se rypsiöljy on haitallinen kasviöljy.

la 15.05.2010, 13:31 | Unregistered CommenterLuomun nauttija

Joskus join vain aspartaamipitoisia juomia, mutta luovuin niistä, kun ne eivät tuoneet helpotusta krapulaan, koska sokeri puuttui ;)

la 15.05.2010, 13:32 | Unregistered CommenterPekka

Kyllä ainakin Hanna Partanen on osoittanut tyhmyytensä tässä keskustelussa, huh huh tätä "asiantuntijaa".

la 15.05.2010, 13:38 | Unregistered CommenterTuula

Kohtelittepa epäkohteliaasti Heikkilää, kun hän pyynnöstänne soitti lähetykseen! Hanna Partanen kaiken tietävänä päsmärinä ei hallitse alkeellisiakaan käytöstapoja. Toimittajat olisivat pyytää olemaan edes sen puhelun ajan hiljaa. Olisin mielelläni kuullut, mitä tohtori Heikkilä sanoo!

la 15.05.2010, 13:38 | Unregistered CommenterHämmästynyt kuulija

Ihminen ei ole pelkkä yksinkertainen kalorien polttouuni, niinkuin Puska ajattelee. Ruuansulatusta säätelevät hormonit mm. insuliini ja leptiini. Näiden eristys taas riippuu siitä mitä syömme. Hiilihydraatit lisäävät insuliinin eritystä ja saavat verensokerin heittelemään Tämä aiheuttaa näläntunnetta. Leptiini vaikuttaa myös kylläisyyden tunteeseen. Mm. fruktoosi, jota pöytäsokerista on puolet, estää leptiinin toimintaa. Ts. sokerin syönti ei saa aikaan normaalia kylläisyyden tunnetta. Jne, jne...

Suomalainen ravintotiedotus keskittyy rasvakammoon, kaloreihin ja kuituihin, sen sijaan että puhuttaisiin, miten ihmiset hankkisivat välttämättömät ravintoaineet. Ihmiset syyllistetään liikunnan puutteesta vaikka tutkimusten mukaan suomalaiset liikkuvat enemmän kuin muut eurooppalaiset.

Itselläni ainakin liikunta lisää syömistä ja liikkumattomuus vähentää. Paino pysyy tasaisena kun syö näläntunteen mukaan (BMI 22,5, ikä 47v). Tämä onnistuu kun pitää sokerit ja tärkkelyksen kohtuullisena.

la 15.05.2010, 13:38 | Unregistered CommenterOlli

Kalkkunalauma vai onko Teillä kaikilla jonkinlainen ADHD ? voisin ymmärtää mikäli olette kevyttuotefaneja. En pysy perässä kuuntelijana ohjelmassa, jossa katoaa asialinja hölötyksiin, keskeytyksiin ja toisen asiantuntijoiden (vastapuoli) vähättelytyyliin (Antti Heikkilä). Alkoi ärsyttää ja vielä tunti samaa kalkutusta - ei kiitos asiattomille show-ohjelmille.

la 15.05.2010, 13:41 | Unregistered CommenterKuuntelija?

Palaan aiheeseen linoleenihappo/linolihappo: Antti Heikkilä puhui aluksi linolihaposta, mutta toimittaja alkoi puhua linoleenihaposta, eikä Antti - kohteliaisuuttaan ehkä - halunnut oikaista tai esitelmöidä enempää. Älkää nyt ruvetko heti huutamaan Heikkilän asiantuntemattomuudesta, Partanen ja Sundqvist, jatkossahan kävi ilmi, että Heikkilä kyllä tuntee asian. Voisitte hävetä!

la 15.05.2010, 13:42 | Unregistered CommenterViola

Ruoan tulee olla aitoa ja luonnollista, jota ihmiskeho pystyy pilkkomaan. Ei mitään keinotekoisia synteettisiä myrkkyjä kuten aspartaami, joka muuttuu elimistön lämmössä puualkoholiksi ja aiheuttaa myrkytystilan. Ja jos syö monipuolisesti mahdollisimman puhtaasti tuotettua (miel. luomu-) perusruokaa: kasviksia, vihanneksia, juureksia, marjoja, lihaa, kalaa, maitotuotteita ja hyviä kasvisöljyjä (oliivi ja camelina, auringonkukka ja rypsi) sekä miettii hieman syömiensä tuotteiden määriä ja suhteita siinä lautasella, niin ei tarvitse miettiä onko liikaa rasvaa, sokeria, suolaa, jotka kaikki ovat luonnollisia, tarpeellisia ja hyviä aineita oikein käytettynä. Maalaisjärki käteen ! Olisin myös mielelläni kuunnellut lisää studioon soittaneen Antin juttuja, Hanna voisi hillitä itsensä, opetella kuuntelemaan itseään viisaampia ja olla nimittelemättä ihmisiä hölmöiksi. t. Kirsiina

la 15.05.2010, 13:42 | Unregistered Commenterkirsiina@kolumbus.fi

Kai sitä nyt aikuinen ihminen, perheenäitikin voi suunnitella arkeaan niin ettei tarvitse joka päivä töiden jälkeen "hirveessä kiireessä" mennä ruokakauppaan ja alkaa illalla kokkailemaan. Kummallista uusavuttomien touhua. Vaikka olen sitä mieltä että ihmisiä syyllistetään toisaalta liikaa niin toisaalta taas jotain oman elämän hallintaa ja vastuuta voi kai odottaa.

la 15.05.2010, 13:45 | Unregistered CommenterAnu

Toivottavasti toimittajat osaatte ottaa opiksenne tästä palautteesta, mitä ohjelmanne on täällä saanut. Toimittajat ja tämänkertainen asiantuntija Hanna Partanen eivät jättäneet tilaa kuulijoiden puheluille ja asialliselle keskustelulle.

la 15.05.2010, 13:48 | Unregistered CommenterJonna

Taistelutanner Heikkilä/Partanen on kuolleena syntynyt ajatus koska asiantuntemuksessa Heikkilä hakkaa Partasen 10:0. Partanen tuntuu olevan hyvä pitämään kovaa ääntä, mutta kyseessähän ei ole huutoäänestys. Hannan ohjeet ovat juuri niitä, millä kansa on saatu lihavaksi. Katsoisi peiliin joskus itse.

la 15.05.2010, 13:49 | Unregistered CommenterOlli

Kyllä Christer nykymummot on Puskan rasvakammoon kasvatettuja. Oikein saa tapella, jotta lapselle saa punaista maitoa juotettua.

la 15.05.2010, 13:53 | Unregistered CommenterOlli

Petyin Hanna Partasen päällepäsmäröivään tyyliin, ja hänen Heikkilälle osoittamansa kommentit henkivät selvää kettuilua, eivätkä suinkaan olleet rakentavia ja kunnioittavia kannanottoja. Toimittajatkin ihan yhtä tyhjän kanssa - jatkuva kalkatus ja varsinkin teinimäinen hihittely pilaavat ohjelman tarkoituksen! Ohjelman aihe oli äärimmäisen tärkeä, mutta huolimattomasti jäsennettynä se tarjosi säälittävän vähän tarpeellista tietoa. Joten niin sanottuna LOPPUKANEETTINA: tämä on melkoinen saavutus ohjelmalta, joka haukkaa näinkin suuren palan laadukkaan kanavan ohjelma-ajasta!

la 15.05.2010, 13:58 | Unregistered CommenterMatilda

Suosittelisin ohjelman tekijöitä kuuntelemaan lähetyksensä uudelleen miettien mikä meni pieleen. Ammattitaitoa ja asiallisuutta kehiin.

la 15.05.2010, 14:04 | Unregistered CommenterEsko Aurinko

En kyllä tähän mennessä ole pitänyt tämän Antti Heikkilän ajatuksia ravitsemuksesta mitenkään erityisen järkevänä, mutta sen Partaisen Hannan harrastama päällehuutelu ja toisen haukkuminen hölmöksi sai aikaan sen, että Partasen kanssa en halua olla samaa mieltä. Jos käytöstavat puuttuvat, ei asiantuntijuuskaan voi kovin korkealla tasolla olla.
Muutenkin ohjelma oli käsittämätöntä melskaamista eli tyypillistä "asia"ohjelmaviihdettä, jossa jonkin aiheen varjolla vain ollaan äänessä, mutta itse asian käsittelyssä ei päästä alkua pidemmälle.

la 15.05.2010, 14:08 | Unregistered Commentervieno h

hyvä keskustelu tänään, vauhtia ja vaarallsia tilanteita, lukekaa stop smoking - ratsasta himosi aallolla ja ottakaa kirjoittaja ja muutama röökaaja käymään sama tsemppi läpi mitä nyt teette sokerille ja rasvalle

la 15.05.2010, 14:09 | Unregistered Commenterkiitollinen

Täydelliset tietämättömyydet lääkäritasolla vetoavat, että Heikkilä on "vain" ortopedi. Toivottavasti en ikinä joudu näin ajattelevan lääkärin vastaanotolle, joka ei opi muuta kuin sen, mihin on koulutuksensa saanut. Muodollinen koulutus ei todista yhtään mitään, vaan kokemus ja kiinnostus ottaa asioista selvää.

la 15.05.2010, 15:11 | Unregistered Commenterjo neljäs ammatti

Mikä Antin lynkkaus käynnissä, Partanen vai mikä lie puhui koko ajan päälle ja väänsi väksin asiat väärin, eikä antanut Antin kertoa miten asia oikeasti on.
Mutta senhän osasi jo aavistaakin, viralliset suositukset on niin hellpoa pitää yllä kunhan puhuu kevyestä mutta kansa puhu tätä vastaan.
Katsokaa miten asiat käytiin läpi kommenteissa täällä viikon aikana.


http://www.kaleva.fi/uutiset/Hiilihydraateilla-vai-ilman-/853046

la 15.05.2010, 15:19 | Unregistered CommenterNo huh

Jos arvostellaan Antti Heikkilää siitä että hän on vain ortopedi eikä saisi näinollen puhua ravitsemuksesta mitään niin sama koskee kaikkia lääkäreitä sillä eihän lääkäreiden koulutukseen kuulu ravitsemus lainkaan. Lääketiede lähtee siitä että lääkkeillä hoidetaan ei ravinnolla. Pekka Puskakin on kirurgian tohtori eikä ole tehnyt niitä hommia päivääkään. Hän oli tutkija Pohjois-Karjalassa, sitten kansanedustaja ja nyt hallintovirkamies ja silti puhuu aina vain ravitsemuksesta. Antti Heikkilä on laajalti perehtynyt ravitsemukseen ja sen huomaa lukuiessaan hänen kirjojaan. Hänen kirjoistaan löytyy lukuisa joukko lähdeviitteitä joihin hän käsityksensä perustaa.

Olen laihduttanut Antti Heikkilä oppien mukaan 20 kiloa pysyvästi ja tästä syystä noudatan vähähiilihydraattista ruokavaliota pysyvänä elämäntapana. Syön vain kevyitä ruokia jossa on mahdollisimman vähän hiilihydraatteja ja reilusti sydänystävällistä eläinrasvaa. Se takaa että verenpaine pysyy normaalina.

la 15.05.2010, 15:36 | Unregistered CommenterKari J. Mattila

Kopsaan tännekin kirjoitukseni joka on julkaistu satakunnan kansassa että löytyy ei rasvaverolle adressista.

Kuka sanoi että voi tai rasva on epäterveellistä?

Missä on tutkimustulokset ja missä ne on tehty, ei missään?
Tässä itse juuri 14 kiloa laihduttaneena, syön voita ja muita rasvoja paljon, mutta en koske sormenpäällänikään margariiniin enkä rypsiöljyyn, ja olen parantunut Metabolisesta oireyhtymästä, kolesterolit ovat tulleet alas, verenpaine on laskenut huomattavasti ja olo on todella paljon parempi, tämä kaikki 5 kk:ssa.

Vaimolla lähes tulkoon sama, tosin 15 kiloa tippunut, kaikki arvot parantuneet jne...
Miten joku voi väittää että eläinrasva, voi ja sellaiset ovat vaarallisia?
Viranomaisten olisi syytä näyttää toteen se rasvan vaarallisuus nyt heti eikä olettaa vain jotakin, samalla voisivat tutkia mitä margariini ja rypsiöljy tekee terveydelle!!!
Sairasta!

Lisään tähän että reflux tautini parani lopettamalla leivät, samalla katosi 16 vuotiaana tullut ihottuma joka on ollut yli puolet elämästäni selässä, olen nyt 39!
Lisäksi vointi on kohentunut merkittävästi, rinnassa ollet kivut ovat lähteneet, niihin ei lääkärissä ole löytynyt mitään syytä EKG:ssä tai Holterissa joten jouduin itse etsimään ratkaisuja.
Lisäksi, rinnassa olleet kovat ja kipeät rasvapahkurat ovat lähteneet, paitsi yksi joka on jo pinentynyt.
Finnit lähtivät eikä sen jälkeen ole tullut kuin satunnaisesti, leivän syönti tuo ne heti takaisin.
Ruoka on nykyään maistuvaa VHH:lla ja paljon terveellisempää kuin nyky suosituksilla, jossa suositaan aineksia jotka tiedetään olevan terveydelle vaarallisia.

http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/viljojen-gluteeni-huumeiden-listalle-t39451.html

Asiasta on kirjoitettu myös kirja "vaaralliset viljat" kannattaa tutustua!
Viralliset kolesterolisuositukset ovat täyttä puppua, minulla oli 3 kuukautta sitten triglyt 1.37 ja nyt noin viikko sitten ne olivat 1.03 eli tipahtanut rasvaa (voi, kerma, 30% juustot, 10% jugurtti jne syömälllä vaikka senhän piti olla vaarallista!
Silti vielä suositellaan kolesterolilääkkeitä, miksi?
En voi kuin ihmetellä miksi nykysuositukset enää on edes pystyssä, uskooko niihin enää kukaan muu kuin Henna ja jatkuvasti kelkkaa kääntelevä Sungwist joka ei tiedä itsekään mitä mieltä milloinkin on.
Henna on hyvännäköinen joten Sungwist myötäili häntä, näinhän se menee kun vielä itsekin miettii mitä mieltä olisi????

la 15.05.2010, 16:01 | Unregistered CommenterTommi kangas

Kohtuullisen vähälle huomiolle jäi ohjelman ainoa (?) järki-ihminen, eli ravintovalmentaja Sunqvist. Kauheaa akkojen hölötystä ei oikein jaksa kuunnella. Sunqvistia olisi kuunnellut enemmän. Vasta lopussa sai kertoa miten käydään ruokakaupassa. Tuo ajatus mummon ottamisesta kauppaan mukaan pitäisi saada pakolliseksi asiaksi. Jolla ei ole mummoa, siihen kauppias velvoitetaan hankkimaan varamummon kauppakierrokselle mukaan. Polvisuojukset olivat myös hyvä keksintö. Alahyllyltä ne terveellisimmät ruoat löytyvät ja kaikkein taaimmaisesta nurkasta. Sen sijaan tyhjä höttö on heti tyrkyllä parhaimmilla hyllypaikoilla.

la 15.05.2010, 16:03 | Unregistered CommenterSirpa

Monelta kommentoijalta jäi huomaamatta, että keskustelu on sekavaa koska ravitsemuksen aihepiiri on sekava! Se oli mielestäni koko jutun pointti: meillä pitäisi Suomessa olla parhaat mahdolliset tiedot ja puolueettomat tiedotusvälineet hoitamaan valistusta, mutta kukaan ei vain tunnu uskovan ketään ja lopulta hommat päätetään mainostoimistossa..

la 15.05.2010, 16:18 | Unregistered CommenterTapani Kansalainen

Tässä nyt hyvä kokonaisvaltainen näkemys terveellisestä ruoasta hävisi jonnekin termistökieliopin pilkunviilaamiseen, nippelitietoon ja yleiseen älämölöön. Linoli tai linoleeni, täältä voi lukea roppakaupalla mitä ihan oikeasti käytännössä esim. Antti Heikkilän kirjoittamat ravinto-opilliset teesit ovat saaneet ihmisissä aikaan:
http://www.rasalas.fi/laihdu_tarinoita.php

Näissäkin asioissa todellisuus on paras mittari; jokainen voi itse kokeilla ennakkoluulottomasti miten keho reagoi. Emme ole identtisiä keskenämme. Täytyy olla itse aktiivinen ja tutkia. Pätee monilla muillakin elämän osa-alueilla kuin vain ravintoasioissa. Liiallinen subjektiivinen ja fanaattinen suhtautuminen ei usein johda mihinkään hyvään, vain turhiin ristiriitoihin.

la 15.05.2010, 16:44 | Unregistered CommenterSeponseppo

Voisiko YLE järjestää Hanna hölöttäjä Partasen johonkin tv-ohjelmaan, jossa hän kaiken kansan edessä syö seitsemän munan munakkaan. Sen haluaisin nähdä. Kun hänellä sitten olisi parin tunnin päästä nälkä niin lupaan tarjota hänelle oikean lämpimän aterian virallisen lautasmallin mukaan perunoineen ja pastoineen sekä leipää.

la 15.05.2010, 17:39 | Unregistered CommenterKari J. Mattila

Jäi vähän vaisu kuva Christeristä. Olisi luullut että hän lähtee Hannaa haastamaan kevyttuotteiden terveellisyydessä. Lautasmalli on kyllä aikansa elänyt. Pitäisi luopua siitä hetimiten. Tilalle vaikka mummon opetuksia.

la 15.05.2010, 17:50 | Unregistered CommenterMarkku

Tämän viikon ohjelmassa toimittajien asenne oli kyllä ikävän ylimielinen, kuten jo aikaisemminkin todettu. Koko alkuasetelma oli aivan liian asenteellinen: katsoitte tietävänne juuri, miten asia on, ja eri mieltä oleville saattoi sitten säälivästi naureskella. Uskomatonta - ja tosi kurjaa, koska aihe oli tähän mennessä kaikkein mielenkiintoisin! Mieluusti olisi kuunnellut eri _asiantuntijoiden_ näkemyksiä enemmänkin, koska erimielisyyksiä on paljon. On vähän huvittavaa, että toimittajat katsovat tietävänsä juuri miten asiat ovat, vaikka aihe jakaa mielipiteitä maailmanlaajuisesti.

Huh, huh. Mutta toimittajat eivät sentään olleet ainoita, jotka tuottivat pettymyksen - kyllä Hanna Partanenkin käyttäytyi lapsellisesti. Eri mieltä olevan henkilön haukkuminen "hölmöksi" oli ihan pohjanoteeraus.

la 15.05.2010, 18:10 | Unregistered Commenterminttu
Kommentointi vaatii sisäänkirjautumista
Voit kirjoittaa kommentin sisäänkirjautumisen jälkeen. Omien tunnusten luonti tapahtuu rekisteröitymällä.